Prezența la Bacalaureat a tot scăzut, an de an, în ultimii 12 ani. Scăderea este una importantă, de 30%, astfel că un elev din trei s-a pierdut pe drum până la examenul maturității.
Profesorul Marcel Bartic a încercat să facă o analiză a acestei probleme la Digi24.
Acesta spune că una dintre cele mai mari probleme este abandonul școlar, care ține de multe ori și de mentalitatea din școli.
„Abandonul școlar este una din probleme sistemice ale școlii românești, nu e vorba doar de politicile publice, ci de mentalitatea din școli. Acum câteva luni, ministerul a trimis un set de măsuri pe care profesorii să le pună în aplicare ca să reducă acest procentaj. Măsurile sunt însă încărcate de formalism – organizarea de cercuri pedagogice, asistență la oră – dar aceste măsuri fac parte din fișa postului, nu trebuie să constați că ai 60.000 de copii mai puțini la Bac și apoi să recomanzi asistență la ore. Asta trebuia făcut de demult”, spune acesta.
Din nefericire, numărul elevilor care nu ajung să dea acest examen a crescut cu 20% în doar un an, spune el.
„Anul trecut erau 50.000 de elevi din generația de clasa a XII-a care nu a ajuns la Bac, acum sunt 60.000, deci nu e un fenomen care a apărut peste noapte. Avem această situație și la Evaluarea Națională, sunt cu 16.000 de elevi de clasa a VIII-a mai puțini decât cei care s-au înscris în clasa zero. Aș insista mai mult pe lucruri concrete, dacă sunt copii care nu vin la școala, școala trebuie să ia legătura cu familia să vadă ce se întâmplă. Dacă sunt nevoi materiale să se ia legătura cu asistența socială, dacă copiii sunt în urmă cu învățarea trebuie ore remediale. Nu e suficient să trimiți documente cu măsuri în școli, creșterea responsabilității trebuie să fie din partea tuturor. Aceste măsuri puteau fi puse în practică serios, ar trebui să fie o regulă, nu excepții, iar profesorii să se preocupe ca elevii să vină la școală”, a explicat Bartic.